Phishing neemt toe en is steeds moeilijker te herkennen

Phishing neemt toe en is steeds moeilijker te herkennen

Maandag 26 november 2018

Phishing neemt toe en is steeds moeilijker te herkennen

Het aantal pogingen tot het onderscheppen van financiële gegevens neemt toe. Met valse e-mails proberen criminelen bijvoorbeeld gebruikersnamen en wachtwoorden voor internetbankieren te achterhalen. De ontvanger van de e-mail klikt op een link om gegevens door te geven aan zijn bank of een ander bedrijf, maar in de praktijk komen de gegevens terecht bij een oplichter. Dit heet phishing.

Schade ruim 1,5 miljoen euro in eerste helft 2018

Eerder schreven wij al op vmdkoster.nl dat de schade door fraude met internetbankieren meer dan verdubbeld is. Van 679.000 euro in de tweede helft van 2017 naar 1,56 miljoen euro in de eerste helft van 2018. Daarvan is 85% het gevolg van phishing.

Toolkits voor phishing maken het makkelijk en aantrekkelijk voor criminelen

Banken zien dat het makkelijker wordt voor criminelen om phishing-mails uit te sturen. Dat komt onder meer door de opkomst van phishing-toolkits. Er worden ook andere kanalen ingezet, zoals sms en betaalverzoekjes via apps. In een artikel op de website NOS wordt voorgedaan hoe makkelijk het is om phishing uit te voeren, ook de extra beveiligingsmaatregelen van banken kunnen omzeild worden.

Waar moet u op letten als u een e-mail ontvangt waarin wordt gevraagd om uw gegevens?

Vroeger kon u phishing-mails herkennen aan slecht Nederlands of een ongeloofwaardig uiterlijk, maar dat is niet meer zo. Daarom adviseren banken hun klanten nu om nooit op links in e-mails te klikken. Een bank zal u nooit vragen om in te loggen via een link in een mail. Ook zijn veel phishing-mails te herkennen aan tijdsdruk (nu reageren, anders wordt uw pinpas geblokkeerd).