Datalek: grote kans dat u klanten verliest

Datalek: grote kans dat u klanten verliest

Vrijdag 11 januari 2019

Datalek: grote kans dat u klanten verliest

De meerderheid van consumenten (66%) wil niet meer winkelen bij of zaken doen met een organisatie waarvan persoonsgegevens zijn gestolen. Daarom raden wij u aan alles te doen om de kans op een datalek te voorkomen en een vangnet te hebben als het toch fout gaat.

Met name retailers (62%), banken (59%) en social media (58%) worden in de ban gedaan bij een datalek. Dit blijkt uit onderzoek van Gemalto, een bedrijf gespecialiseerd in digitale beveiliging.

Advies meldplicht datalekken

Wantrouwen over bescherming persoonsgegevens

Slechts een kwart van de consumenten heeft het gevoel dat de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens zeer serieus genomen wordt. Zij vertrouwen voornamelijk social media (61%) en banken (40%) niet als het gaat om de bescherming van hun gegevens. 91 procent is van mening dat de applicaties en websites die ze momenteel gebruiken een risico vormen voor de bescherming en beveiliging van persoonsgegevens. Daarom wil 82 procent van de consumenten dat organisaties meer online securitymaatregelen nemen.

Consumenten werken niet hard mee aan online veiligheid

Een kwart van de ondervraagden is het slachtoffer geweest van frauduleus gebruik van financiële informatie (26%), persoonsgegevens (19%) en identiteitsdiefstal (16%). Daarnaast maakt tweederde zich zorgen omdat zij denken slachtoffer te worden van een datalek. Ondanks deze angst zijn consumenten niet van plan hun eigen online gedrag te veranderen. Meer dan de helft (55%) van de consumenten geeft bijvoorbeeld aan hetzelfde wachtwoord voor verschillende accounts te gebruiken.

Stap 1: een datalek voorkomen

De resultaten onderstrepen dat de schade voor een datalek zeer groot is en dat de negatieve effecten niet alleen voor de korte termijn gelden. Uw organisatie moet er alles aan doen om een datalek te voorkomen. Volg de regels van de AVG, zorg dat de cybersecurity op orde is en train uw medewerkers.

Stap 2: een cyberverzekering als vangnet wanneer het toch fout gaat

Ook indirecte schade door een cyberaanval of datalek is te verzekeren. Er is bijvoorbeeld dekking voor het inschakelen van een PR-specialist in geval van reputatieschade. De PR-specialist helpt u de schade te beperken of zelfs te voorkomen. Onze cyberadviseurs informeren u graag over de mogelijkheden van een cyberverzekering voor uw bedrijf.

Advies cyberverzekering